نيت و اخلاص و حضور قلب روح نماز است، اعمال بدن نماز و اركان اعضاى اصليه آن است و بعض ديگر اعضاى عناصر كماليه آن.
اخلاص و نيت در نماز جارى مجراى روح، قيام و قعود جارى مجراى بدن، ركوع و سجود جارى مجراى دست و سر، تمام به جاى آوردن ركوع و سجود و مراعات طمأنينه و نيكو انجام دادن آن جارى مجراى زيبايى اعضا و شكل و رنگ، اذكار و تسبيحات جارى مجراى گوش و چشم و معرفت به مفاهيم بلند اذكار و حضور قلب جارى مجراى مشاعر و احساسات است.
فرض كن، اگر مىخواستى غلامى را كه هنوز به سن بلوغ نرسيده، جهت خدمت نسبت به برنامههاى كريمانه، به حضور سلطانى بزرگوار ببرى، چه غلامى را انتخاب مىكردى؟ آيا غلام گوش بريده و كور و كر و زشت و كريه و بىدست و پا و لال را براى هديه به خدمت سلطان مىبردى؟ هرگز، مسئله نماز هم كه هديه و تقديمى عبد به سلطان واقعى عالم است به همينگونه حساب كن.