تعقيب يعني چه وچه چيزهايي تعقيب به شمار مي آيد ؟



نماز پلی به آسمان

تعقيب يعني چه وچه چيزهايي تعقيب به شمار مي آيد ؟
 تعقيب از عقب به معناي چيزي که بعد از چيز ديگر مي آيد است ودر اصطلاح به برخي اذکار وادعيه اي که مستحب است انسان آن را انجام دهد تعقيبات نماز گويند حال ممکن است آياتي از قرآن باشد همانند آيات آخر سوره بقره که بعد از نماز عشا مستحب است يا آنکه دعا وذکر ويا حتي گريه وتضرع به درگاه خداوند منان باشد

 ــ تعقيب بعد از نماز چه آثاري دارد ؟
استجابت دعا
امام صادق فرمودند : خدواند نماز را دربهترين زمانها واجب نموده است پس حاجات خود را بعد از نماز هاي واجب از خدا بخواهيد  ويا اينکه پيامبر اعظم فرمودند :کسي که نماز واجبي را بگذارد بعد از آن يک دعاي مستجاب براي او خواهد بود .

کامل شدن نماز
جلب خشنودي خداوند وملائکه

رحمت الهي و بهشت
يکي از مهمترين تعقيبات بعد از نماز سجده شکر است که گفتن حد اقل سه مرتبه شکرا لله در سجده است. امام صادق عليه السلام :سجده شكر بعد از نماز، دليل كامل شدن نماز و خشنودى خدا و خوشامدن و اعجاب فرشتگان است . خداوند از آنان مى پرسد: پاداش اين بنده شاكر چيست ؟ مى گويند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشكل او، ... خداوند مى فرمايد: همانگونه كه او از من تشكّر كرد، من هم از او سپاسگزارم . اين جمله مى فهماند كه رضايت و سپاس الهى از همه نعمت ها برتر است.

بخشش گناهان 
مهمترين تعقيب نماز تسبيحات حضرت زهراست که امام صادق فرمودند هر کس تسبيحات حضرت زهرا را بلافاصله بعد از نماز انجام دهد خداوند گناهانش را مي آمرزد .

توسعه رزق
بعد از نماز صبح و نماز عصر به تعقيب تاکيد بيشتري شده است از امام صادق نقل شده است :  التَّعْقِيبُ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ يَعْنِي بِالدُّعَاءِ أَبْلَغُ‏ فِي‏ طَلَبِ‏ الرِّزْقِ‏ مِنَ الضَّارِبِ فِي الْبِلَاد. تعقيب بعد از نماز صبح سريعتراز تلاش براي طلب روزي انسان را به رزق مي رساند  از دعاهاي ديگر رزق را براي انسان ايجاد مي کند .

 دعوت شدن به ميهماني خداوند
 صادق آل محمد عليهم السلام فرمودند : من صلى صلوة و عقب الى اخرى فهو ضيف الله و حق على الله ان يكرم ضيفه. هر كه نماز فريضه كند و بعد از آن تعقيب بخواند تا نماز ديگر (يعنى به خواندن دعاهايى كه بعد از نماز بايد خواند و قرائت قرآن و غيره مشغول گردد تا وقت نماز ديگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى - عزوجل - اينكه اكرام كند مهمان خود را.

زياد شدن شرافت انسان

نوشته شدن حسنات و پاک شدن سيئات

بالا رفتن درجات
قال على - عليه السلام -من جلس فى مصلاة ثانيا رجليه يذكر الله - تبارك الله و تعالى - وكل الله - عزوجل - به ملكا يقول : ازدد شرفا تكتب لك الحسنات و تمحى عنك السيئات و تبنى لك الدرجات حتى ينصرف. امير بيان فرمودند :كسى كه درجايگاه نمازش بنشيند، و به ذكر خداى تعالى و به تعقيبات بپردازد خداوند فرشته اى را بر او ماءمور و موكل مى گرداند كه به وى مى گويد:
اى نمازگزارى كه مشغول به دعا هستى ، به شرف و كرامت و فضيلت خود بيفزا (يعنى بيشتر و زيادتر دعا كن ) كه از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سيئات و بديهايت محو و نابود مى شود و درجات براى تو افزون مى گردد و اين گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا و تعقيباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).


نماز پلی به آسمان]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : مهربانو
ت : 23 بهمن 1394


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.