راز نماز » تشهّد



نماز پلی به آسمان

راز نماز » تشهّد

 «اشهد ان لااله‏الاّ اللّه وحدَه لا شریك له و اَشهدُ انّ محمّداً عبدُه و رسولُه الّلهمّ صَلِّ عَلى‏ محمّدٍ و آلِ محمّد»

 در پایان هر دو ركعت، و در ركعت پایانى هر نماز، باید دو زانو نشست و یكتایى خدا و رسالت پیامبر را گواهى كرد و به این دو اصل اعتقادى شهادت داد. آنگاه بر رسول خدا صلوات و درود فرستاد. این تكرار شعارها و محتواهاى اعتقادى، براى تداوم بخشیدن به این بینش و استوار ماندن در این راه است. تجدید بیعت با خدا و رسول است، اقرار و اعتراف به نبوّت نبى اكرم صلى الله علیه وآله است، شهادت دادن است، به این كه آن حضرت، «عبد» و «رسول» خداست. بنده است و پیامبر.
 عبودیّت قبل از رسالت بیان شده، و این مى‏ رساند كه بندگى برتر از رسالت است. و اساساً رسول خدا، چون بنده است، رسول شده و رسالتش ریشه در عبودیت او دارد.
 پس از ذكر یكتایى خدا و رسالت رسول، صلوات بر پیامبر و آل او از واجبات است و آن كه این تحیّت و درود را نفرستد، نمازش باطل است.
 خداوند در قرآن كریم به مؤمنان فرمان مى‏ دهد كه بر پیامبر صلوات و سلام بفرستید. از آن حضرت پرسیدند، چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود بگویید: «اللّهُمَّ صَلّ على‏ محمّدٍ وَ على آل محمّد ...» این كیفیتِ صلوات در كتب مهم اهل ‏سنّت نیز آمده است.(114)
 ذكر صلوات بر پیامبر وخاندانش، پس از ذكر شهادتین كه رمز اسلام است: بیانگر نبودن جدایى میان پیامبرصلى الله علیه وآله و اهل ‏بیت ‏علیهم السلام است.
 طبق احادیثى كه از پیامبر نقل شده، صلوات‏ هاى ما به آن حضرت مى‏ رسد و این صلوات‏ ها در قیامت، نورى مى ‏شود كه راه انسان را روشن مى ‏كند.(115)
 پیامبرصلى الله علیه وآله فرموده است: هر كه هنگام شنیدن نام من بر من صلوات نفرستد، بخیل است.(116)
 صلوات، سبب استجابت دعا و رضاى الهى  مى ‏شود و كارهاى مؤمن را پاك مى‏ سازد.(117)

114) صحیح بخارى، ج 8، باب «الصلاة على محمّد».
115) كنزالعمال، ج 1، ص 488.
116) وسائل‏الشیعه، ج‏4، ص 1220.
117) بحارالانوار، ج‏91، ص 64.


*********************************************
منبع: نام كتاب: راز نماز  ،  نویسنده كتاب: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: اسرار نماز، ،
:: برچسب‌ها: تشهد, رازنماز, نمازخانه, کلیدبهشت, ستون دین,
ن : مهربانو
ت : 26 بهمن 1394


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.