نماز پلی به آسمان

احکام سجاده
روی سجاده و قالیچه‌ای که آیات قرآن یا کلمه «الله» نوشته شده، نماز خواندن جایز است، ولی اگر آن قسمت زیر پا یا بدن انسان قرار گیرد، نماز باطل و گناه کرده است؛ زیرا اهانت به‌حساب می‌آید.
*سجده‌کردن روی فرش و سجاده باطل است و انسان باید هنگام سجده، پیشانی را بر چیزی که گیاه است (و قابل خوردن یا پوشیدن برای انسان نباشد) و یا جزء زمین باشد، قرار دهد. پس اگر سجاده حصیر باشد، سجده بر آن اشکال ندارد.
*نمازخواندن روی فرش و سجاده غصبی، به فتوای بیشتر مراجع تقلید باطل است؛ مثل این‌که فرش یا سجاده را سرقت نموده یا به‌زور از کسی گرفته یا نسیه خریده و تصمیم دارد پول آن را نیز نپردازد، یا خمس به آن تعلق گرفته و خمس آن را نپرداخته است.
*نمازخواندن روی سجاده ابریشمی برای مردان و زنان اشکال ندارد، زیرا پوشیدن ابریشم بر مردان حرام است نه قرارگرفتن روی فرش که پوشش به‌شمار نمی‌آید.
*نمازخواندن روی سجاده و فرش نجس، اگر خشک باشد، اشکال ندارد.
*پرسش: اگر زمین یا فرشی غصبی باشد و بر روی آن، سجاده یا فرش مباح قرار داده شود، ‌خواندن نماز و قرآن در آن‌جا چگونه است؟
*جواب: فقهایی که نماز در مکان غصبی را باطل می‌دانند، فرقی نمی‌گذارند بین غصبی‌بودن مکان با واسطه یا بدون واسطه، پس در فرض مزبور، نماز باطل است.
 
منبع: حوزه


:: موضوعات مرتبط: احکام نماز، آداب نماز، ،
:: برچسب‌ها: احکام نماز, احکام سجاده, نمازخانه, آداب نماز,
ن : مهربانو
ت : 1 اسفند 1394


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.